Gebiedsagenda Kerk en Zanen, Alphen-West

Gemeente

Gebiedsagenda Kerk en Zanen, Alphen-West

De gemeente Alphen aan den Rijn heeft onlangs nieuwe gebiedsagenda’s vastgesteld voor diverse dorpen en wijken, waaronder Kerk en Zanen. Deze agenda's, die zijn ontwikkeld in samenwerking met de inwoners, zullen de komende vier jaar de leidraad zijn voor het beleid op gebieden zoals wonen, verkeersveiligheid en groenonderhoud. De lokale politieke partijen hebben de goede betrokkenheid van inwoners geprezen en benadrukken het belang van continue monitoring van de voortgang.

Doelen van de gebiedsagenda

De gebiedsagenda’s bevatten specifieke doelen die bijdragen aan het verbeteren van de leefomgeving in Alphen aan den Rijn en zijn wijken. Deze doelen zijn gebaseerd op de input van inwoners en de huidige initiatieven van de gemeente. Belangrijke thema’s zijn onder andere de kwaliteit van de buitenruimte, de realisatie van ontmoetingsplekken en het verbeteren van de communicatie over gemeentelijke projecten.

Gebiedsagenda Kerk & Zanen en Kerkenzanen.nl

In lijn met de nieuwe gebiedsagenda Alphen-West wordt ons platform KerkenZanen.nl erkend als een nieuwe communicatiemiddel in de wijk. Volgens de presentatie van de Gebiedsagenda 2024-2027 (zie pagina 20), brengt ons platform een 'ander geluid door een andere insteek', wat via zowel Instagram als onze website wordt gecommuniceerd. Dit markeert een belangrijke stap in het gebruik van digitale media om de betrokkenheid en communicatie binnen de wijk te verbeteren.

Dit is de link naar de presentatie Gebiedsagenda 2024-2027 Alphen West (Kerk en Zanen)

Betrokkenheid en toekomstvisie

Tijdens lokale bijeenkomsten, die goed bezocht werden door zowel jongeren als ouderen, konden inwoners hun meningen en wensen kenbaar maken. Dit participatieproces wordt door de politieke fracties als succesvol beschouwd, hoewel sommige partijen, zoals GroenLinks, graag een duidelijkere visie op participatie zouden zien in toekomstige rondes.

Uitdagingen en kritieke punten

Ondanks het succes zijn er ook kritische geluiden over het aantal agenda's en de spreiding van de participatie. Vragen over de kosten en de selectie van de agenda items worden gesteld, en er is aandacht gevraagd voor het voorkomen dat de agenda’s slechts 'papieren tijgers' worden.

Beloftes van de wethouder

Wethouder Gert-Jan Schotanus heeft benadrukt dat de gemeente de vastgestelde doelen wil waarmaken en heeft beloofd dat er meer bijeenkomsten zullen komen om de voortgang te bespreken. Daarnaast is er speciale aandacht voor unieke projecten zoals mogelijke zwemfaciliteiten in de Rijnhaven en verbeterde afvalverwerkingsopties voor afgelegen gebieden.