Maak kennis met Reina Blom

Inwoners van K&Z

Maak kennis met Reina Blom

Interview met Reina Blom: Een actieve inwoner van Kerk en Zanen.

Juli 2024, Kerk en Zanen, Alphen aan den Rijn

Op 8 juli 2024 hadden wij het genoegen om Reina Blom te interviewen in het wijkcentrum van Kerk en Zanen, Alphen aan den Rijn. Reina is een actieve en betrokken inwoner van de wijk, die zich inzet voor verschillende vrijwilligersorganisaties. Hieronder lees je haar inspirerende verhaal.

Kun je iets vertellen over jezelf?

"Ik ben 63 jaar oud en ik ben geboren in Abbenbroek, op de Zuid-Hollandse Eilanden. Na 22 jaar in Leimuiden te hebben gewoond, ben ik verhuisd naar Houten en daarna naar Alphen aan den Rijn waar ik nu zeven jaar met veel plezier in Kerk en Zanen woon. Ik heb drie kinderen, vijf kleinkinderen en ik ben getrouwd. Mijn professionele achtergrond ligt in de zorg; ik ben altijd verpleegkundige geweest en werk momenteel als doktersassistente bij huisartsenpraktijk Het Centrum."

Wat doe je in je vrije tijd?

"In mijn vrije tijd zet ik me graag vrijwillig in voor verschillende organisaties. Ik bak bijvoorbeeld taarten voor de voedselbank, voor kinderen die jarig zijn. Daarnaast kook ik één keer per week voor Stichting Thuisgekookt en werk ik als vrijwilliger voor Wijktuin De Groene Vinger.

Naast mijn vrijwilligerswerk hou ik van kleding maken en repareren, quilten, knutselen, koken, tuinieren, oppassen en leuke uitstapjes maken met mijn kleinkinderen."

Kun je iets vertellen over het Repair Café?

"Het Repair Café is een plek waar iedereen terecht kan met kapotte spullen en kleding.  Handige mensen die van repareren houden, proberen dit te repareren.  Het repareren wordt gratis gedaan maar een vrijwillige bijdrage is natuurlijk altijd welkom. Hier kunnen weer gereedschap en materialen voor aangeschaft worden.

Ik ben nu drie keer bij het Repair Café geweest. Er staat één naaimachine waarmee ik graag kleding probeer te repareren voor mensen.

Waarom ben je gestart bij het Repair Café?

"Ik ben van mening dat het Repair Café van groot belang is. Het bevordert duurzaamheid, vermindert afval en stimuleert hergebruik. Dat zijn zaken die ik heel belangrijk vind en waarvoor ik me graag inzet."

Hoe ben je bij het Repair Café terechtgekomen?

"Ik kwam bij het Repair Café terecht door een advertentie in de krant. Mijn man en ik gingen erheen met een kapotte heggenschaar. Daar ontmoette ik een andere vrijwilliger die achter de naaimachine zat. Kees Beukers, die actief is in het wijkcentrum en de wijkvereniging, vroeg me toen of ik ook wilde helpen."

Wat doe je precies bij het Repair Café?

"Ik doe voornamelijk kleine kledingreparaties. Ik werk al meer dan 30 jaar met de naaimachine, en sinds mei help ik bij het Repair Café."

Wat voor mensen kom je tegen bij het Repair Café?

"Je komt allerlei soorten mensen tegen met verschillende reparaties. Vorige week kwam bijvoorbeeld iemand uit de buurt van Herenhof naar Kerk en Zanen."

Voor wie is het Repair Café bedoeld?

"Het Repair Café is er voor iedereen. Gooi je spullen niet weg, probeer ze te repareren!"

Waarom heb je gekozen om in Kerk en Zanen te wonen?

"Ik kende Alphen aan den Rijn vanuit mijn tijd in Leimuiden. De aanwezigheid van een theater, het station, het vele groen en de nabijheid van familie in Rotterdam trokken me aan. Nu woon ik hier al zeven jaar met veel plezier."

Hoe heb je de wijk zien veranderen sinds je hier woont?

"Voor onze neus zijn twee appartementencomplexen gebouwd, maar gelukkig hebben we daar weinig last van, omdat we vanuit ons huis precies tussendoor kunnen kijken. Verder zijn er voor ons geen bijzondere veranderingen geweest."

Welke voorzieningen in de wijk waardeer je het meest en waarom?

"Ik waardeer het station op 750 meter van ons huis, het winkelcentrum De Atlas in de buurt, Wijktuin De  Groene Vinger en het prachtige natuurgebied Rietveld om de hoek."

Wat denk je dat er verbeterd kan worden aan de woonwijk?

"De verkeersregels en rotondes kunnen beter worden aangepakt. Verder ben ik tevreden."

Wat is jouw tip om te ontdekken of te doen in Kerk en Zanen?

"Wandelen, fietsen in het Groene Hart, en het Rietveldse pad verkennen. Bezoek de ooievaars en de kaasboer. Laat de auto staan en pak de trein of fiets."

Tot slot, wat zou je nog meer willen delen met de inwoners van de woonwijk?

"Wees tevreden met wat je hebt en hoe je hier kunt wonen. Pak de fiets en trek eropuit in de buurt voor beweging en om te ontdekken."

Dank je wel, Reina, voor dit inspirerende gesprek en jouw inzet voor de gemeenschap van Kerk en Zanen!

Volg onze website voor meer verhalen van betrokken inwoners van Kerk en Zanen. Het vorige interview met was Timon Rammeloo: Een buurtbewoner, Romein bij Archeon en freelance vacatureschrijver en recruitmentadvieur. Lees het interview van Timon Rammeloo hier.