Interview: maak kennis met Tom Boon

Inwoners van K&Z

Interview: maak kennis met Tom Boon

Interview met Tom Boon: Ondernemer en fitness expert met een hart voor Kerk en Zanen

augustus 2024,  Alphen aan den Rijn, Kerk en Zanen.

Voor de bewoners van de woonwijk Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn willen we graag persoonlijke verhalen delen. Deze keer spreken we met Tom Boon, een 33-jarige inwoner met een indrukwekkend verhaal. Tom is niet alleen een gepassioneerd ondernemer in de sportbranche, maar ook een voormalig bodybuilder met meerdere prijzen op zijn naam. We spraken met hem over zijn achtergrond, zijn drijfveren, en zijn tips voor de wijk Kerk en Zanen.

Kun je iets vertellen over jezelf?

"Zeker," begint Tom met een glimlach. "Ik ben 33 jaar oud en ik kom oorspronkelijk uit Den Haag. Al van jongs af aan had ik een grote passie voor fitness en bodybuilding. In mijn vrije tijd ben ik vaak te vinden in de sportschool, maar ik geniet ook enorm van tijd doorbrengen met mijn gezin. Ik woon hier in Kerk en Zanen samen met mijn vrouw Maaike en onze twee zoons, Logan van 5 en Jaxson van 2. We zijn een hecht gezin en doen graag dingen samen, zoals wandelen of naar de speeltuin gaan."

(interview gaat verder onder de afbeelding)

Hoe ben je in de sportwereld terechtgekomen en wat zijn je professionele ervaringen?

Tom legt uit: "Mijn reis in de sportwereld begon eigenlijk uit noodzaak. Vroeger had ik zwaar overgewicht, maar op mijn vijftiende besloot ik het roer om te gooien en me volledig op bodybuilding te richten. Drie jaar later, in 2009, werd ik Nederlands kampioen Bodybuilding, en in 2012 eindigde ik zelfs als 12e op de wereldranglijst van de bekende MR Universe competitie. Deze prestaties legden de basis voor mijn ondernemerschap in de sport. Na mijn opleidingen in Sport en Bewegen en Sportmassage ben ik mijn eerste onderneming, BFITT, begonnen hier in de wijk Kerk en Zanen. Ik gaf mijn eerste personal training lessen in het Europapark met slechts één persoon per week. Het was een gok om hiermee fulltime aan de slag te gaan, maar al snel groeide het bedrijf dankzij mond-tot-mondreclame. In 2017 verhuisden we naar de Flemingweg."

Wat trok je aan om juist in deze wijk te gaan ondernemen?

"Ik ben hier opgegroeid," vertelt Tom. "Ik heb aan het Egyptepad gewoond en toen ik jonger was, had ik altijd al in gedachten om hier te blijven wonen of op een dag terug te keren. De faciliteiten die Kerk en Zanen biedt, zoals het Europapark, gaven mij ook de mogelijkheid om mijn sportonderneming te starten. Hier begon ik met het geven van bootcamps en dat was eigenlijk het begin van alles."

Hoe heb je de wijk zien veranderen sinds je hier woont?

Tom denkt even na en zegt dan: "Er is natuurlijk veel vernieuwing geweest, vooral qua nieuwbouw. Maar wat ik heel mooi vind, is dat ondanks alle veranderingen en de komst van nieuwe bewoners, het positieve gevoel over de wijk nooit is veranderd."

Welke voorzieningen in de wijk waardeer je het meest en waarom?

"Het Europapark is voor mij heel bijzonder," antwoordt Tom enthousiast. "We geven hier al meer dan 12 jaar bootcamps en het blijft een fantastische plek voor sport en recreatie. Daarnaast waardeer ik het winkelcentrum Atlas en de vele speeltuinen voor kinderen. Er is veel ruimte voor kinderen om te bewegen, te spelen en te fietsen, wat het een perfecte wijk maakt voor gezinnen."

Hoe combineer je je ondernemingen met je gezinsleven?

"Dat is zeker een uitdaging, maar we doen het samen. Sinds 2012 bouw ik samen met mijn vrouw aan onze ondernemingen. Maaike heeft altijd meegewerkt en mij gesteund. Die balans zorgt ervoor dat we zowel professioneel als persoonlijk kunnen groeien. Ook hebben we een team van professionals in dienst die helpen bij het runnen van de bedrijven, waardoor ik niet alles zelf hoef te doen."

(interview gaat verder onder de afbeelding)

Waarom heb je gekozen om in Kerk en Zanen te ondernemen?

"Ik ben hier opgegroeid, aan het Egyptepad om precies te zijn. Toen ik net op mezelf ging heb ik een korte periode ergens anders gewoond, maar ik wist altijd dat ik hier wilde terugkomen. De faciliteiten in Kerk en Zanen boden mij de mogelijkheid om te starten met ondernemen, zoals het Europapark waar ik begon met bootcamps. De wijk heeft veel te bieden en blijft zich ontwikkelen, maar het positieve gevoel over de gemeenschap is nooit veranderd."

Wat zijn je toekomstplannen voor je bedrijven?

"Voor BFITT zijn we inmiddels flink gegroeid met 300 leden en zes medewerkers. Ik heb lang getwijfeld over verdere groei, want het persoonlijke aspect staat bij mij voorop. Bij Next Level Gym, die per 1 september dagelijks geopend is van 06:00 tot 23:59 uur, ligt de focus op een luxe omgeving met geavanceerde apparatuur, flexibele openingstijden en een indeling die sporten op elk niveau mogelijk maakt. We willen graag mensen vanuit de wijk Kerk en Zanen aantrekken, maar uiteraard is iedereen welkom."

(interview gaat verder onder de afbeelding)

Wat zijn je tips om te doen in Kerk en Zanen?

"Ontdek de wijk! Er zijn zoveel speeltuinen en mooie plekken om te bezoeken, zoals de natuur langs de N11 waar ik vaak wandel en bootcamps geef. Probeer niet alleen in je eigen buurt te blijven, maar verken ook andere delen van Kerk en Zanen. Het is een veilige, kindvriendelijke omgeving waar je snel toegang hebt tot de N11."

Tot slot, wat zou je nog willen delen met de inwoners van Kerk en Zanen?

Tom lacht en zegt: "Blijf bewegen, blijf betrokken bij de buurt, en geniet van alles wat Kerk en Zanen te bieden heeft. Het is een unieke wijk met een geweldig gemeenschapsgevoel, en ik ben blij dat ik hier deel van mag uitmaken."