Lopen de bouwplannen Euromarkt vertraging op door conflict Aldi en Gemeente Alphen aan den Rijn?

Nieuwbouw

De geplande herontwikkeling van de Euromarkt in de wijk Kerk en Zanen in Alphen aan den Rijn komt onder druk te staan door een conflict tussen supermarktketen Aldi en de gemeente. Aldi, die momenteel een vestiging heeft aan de Euromarkt, wil verhuizen naar een locatie langs de N11, iets waar de gemeente niet mee instemt. Deze situatie roept vragen op over mogelijke vertragingen in de bouwplannen.

Aldi's wensen en gemeentelijke bezwaren

Aldi heeft meerdere vestigingen in Alphen aan den Rijn, waaronder in winkelcentrum Ridderhof en aan de Euromarkt in Kerk en Zanen. Voor de herontwikkeling van de Euromarkt, waar zevenhonderd woningen gepland staan, moeten bestaande bedrijven wijken. De gemeente heeft Aldi een alternatieve locatie in de buurt aangeboden, maar de supermarktketen wil verhuizen naar een plek langs de N11. Dit voorstel is echter afgewezen door zowel de gemeente als de provincie.

Politieke reacties

Tijdens een raadsvergadering uitte raadslid Winfried Ponsioen (CDA) zijn zorgen over de brief van Aldi's advocaat. Hij benadrukte het belang van blijven communiceren. Wethouder Gerard van As verklaarde dat de provincie niet toestaat dat supermarkten zich buiten winkelcentra vestigen. De voorgestelde locatie aan de N11 is gereserveerd voor een Van der Valk hotel, en er is geen ruimte voor een supermarkt.

Aldi's verzet en juridische dreigementen

Aldi heeft aangegeven zich met te zullen verzetten tegen de herontwikkeling van de Euromarkt. Dit is gecommuniceerd in brieven van Aldi's advocatenkantoor aan de gemeenteraad, waarin ze hun bezwaren kenbaar maakten en dreigden met juridische stappen. Wethouder Van As noemde de houding van Aldi 'chantage', maar blijft wel openstaan voor overleg, mits dit op een constructieve manier gebeurt.

Vertraging nieuwbouw Euromarkt?

Het conflict tussen Aldi en de gemeente Alphen aan den Rijn werpt een schaduw over de geplande herontwikkeling van de Euromarkt in Kerk en Zanen. Hoewel de gemeente vasthoudt aan haar beleid en de plannen verder wil uitwerken, blijft de toekomst van de Euromarkt onzeker door de juridische dreigementen van Aldi. Of de bouwplannen daadwerkelijk vertraging oplopen, is nog de vraag.