Internationaal Romeins Festival | Archeon

Zondag, 04/08/2024 07:00

Zaterdag, 17/08/2024 16:00

Museumpark Archeon

Van zondag 4 t/m zaterdag 17 augustus is het weer zover: het Internationaal Romeins Festival in Museumpark Archeon in Alphen aan den Rijn vindt voor de 25e keer plaats! Het belooft opnieuw een spectaculaire belevenis te worden voor jong en oud in onze geliefde woonwijk Kerk en Zanen.

Het Romeinse kampement

Tijdens het festival slaan Romeinse legionairs hun kamp op in Archeon. Samen met ambachtslieden, dames en kinderen laten zij het dagelijks leven van de Romeinen herleven. Bezoekers kunnen het kampement verkennen, diverse demonstraties bijwonen en deelnemen aan tal van activiteiten. Leer meer over de geschiedenis en geniet van de unieke sfeer van het Romeinse leven.

Levendige geschiedenis door re-enactment

Nederlandse levende geschiedenis groepen beelden het leven van de Romeinen en inheemse bewoners uit de periode van ongeveer 50 tot 150 na Christus uit. Naast de legionairs zijn er ook burgers die laten zien hoe men leer bewerkte, kleding maakte, kookte, mozaïeken legde en massages gaf. De militaire afdeling toont niet alleen de beroemde Romeinse legionairs, maar ook de auxilia, de hulptroepen uit verschillende delen van het Romeinse Rijk.

Word een romein voor een dag

Heb je altijd al willen weten hoe het is om een Romein te zijn? Dit is je kans! Laat je trainen tot legionair en neem deel aan de exercities van het Romeinse legioen. Geniet van een ontspannende Romeinse massage in het imposante badhuis of maak je eigen Romeinse fibula om mee naar huis te nemen.

Spectaculaire gladiatorenshows

Elke dag worden bezoekers getrakteerd op de grootste gladiatorenshow ooit in de Arena. Gladiatoren strijden voor hun vrijheid in een spectaculaire show vol actie en spanning. Neem plaats en juich je favoriete helden toe!

Demonstraties en fotomomenten

Dagelijks geven de Romeinen uitgebreide demonstraties in de Arena, waarbij ze verschillende verdedigings- en vechttechnieken laten zien. Kinderen kunnen exerceren met het Romeinse legioen en iedereen kan Romeinse helmen passen of zich in Romeinse kleding hijsen voor een uniek fotomoment.

Mis dit unieke evenement niet en dompel je onder in de wereld van de Romeinen tijdens het Internationaal Romeins Festival in Archeon. Een perfect uitje voor de hele familie in de woonwijk Kerk en Zanen!